گروه حوادث: با گذشت بیش از ۲سال از دستگیری گانگستر مخوف آمریکایی که لقب خطرناک‌ترین مرد دنیا بعد از بن لادن را یدک می‌کشید، دادگاه فدرال آمریکا او را به ۲ بار حبس ابد به علاوه ۵سال زندان محکوم کرد.

این گانگستر خطرناک همچنین محکوم به پرداخت 19.5 میلیون دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان و 25.2 میلیون دلار جریمه در حق دولت شده است. جیمز وایتی بالجر که سال‌ها اسم او در صدر لیست سیاه پلیس اف‌بی‌آی بود، مهم‌ترین تبهکار سال‌های اخیر آمریکا به شمار می‌رفت که در سال 2011 و بعد از 16سال فرار به دام افتاد.

او که بعد از بن‌لادن، دومین مرد خطرناک دنیا لقب گرفته بود، به اتهام عضویت و رهبری یک گروه تبهکار تحت تعقیب پلیس بود و اف‌بی‌آی برای دستگیری او مأموران خود را بسیج و به کشورهایی که احتمال می‌رفت این تبهکار فراری در آنجا پنهان شده باشد، اعزام کرده بود. جیمزوایتی بالجر به قتل 11نفر و سرکردگی گروه تبهکار ایرلندی، آمریکایی به نام وینترهیل متهم بود که در شهر بوستون به اقداماتی چون فروش مواد‌مخدر، سرقت مسلحانه، باج‌گیری وکلاهبرداری دست می‌زد. .

این مرد حتی مدتی به‌عنوان خبرچین اف‌بی‌آی مشغول به‌کار بود و در پوشش خبرچین، فعالیت‌های مجرمانه گروهش را هدایت می‌کرد. 18سال پیش، وقتی وی بار دیگر به اتهام جرایم مختلف تحت تعقیب پلیس قرار گرفت، ناپدید شد و حتی جایزه 2میلیون دلاری برای گزارش اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی شود، از سوی پلیس درنظر گرفته شد. تحقیقات برای دستگیری او ادامه داشت تا اینکه سال 2011، این مرد که حالا پیرمردی 82ساله است، در خانه‌ای ساحلی در سانتامونیکای کالیفرنیا به همراه نامزدش دستگیر شد.

از همان زمان محاکمه وی در دادگاه آغاز شد و مرد جنایتکار به 31فقره سرقت، باج گیری، قاچاق مواد‌مخدر و پولشویی و همچنین ارتکاب قتل 11نفر محکوم شد. در جریان آخرین جلسه محاکمه این مرد که به‌مدت 2 روز، طی هفته گذشته در دادگاه فدرال آمریکا برگزار شد، قاضی و هیأت منصفه به شنیدن دفاعیات یکی از مخوف‌ترین تبهکاران این کشور پرداختند و سرانجام روز گذشته، حکم نهایی درخصوص این پرونده را صادر کردند؛ حکمی که براساس آن، گانگستر خطرناک باید بقیه سال‌های عمرش را در زندان سپری کند تا بمیرد.

کد خبر 238758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز